In de praktijk

Nauwe samenwerking maakt zorgleerlijn rond wijkleerbedrijf mogelijk

Haagse werkzoekenden succesvol van bijstand de zorg in

Om werkzoekenden uit de bijstand aan werk te helpen, is in Den Haag een zorgleerlijn ontwikkeld rond een Wijkleerbedrijf. Jaarlijks worden hier bijna vijftig mensen zonder passende vooropleiding opgeleid voor werk bij zorg- en welzijnsinstellingen. Met een succespercentage boven de 90 procent is de maatwerkaanpak een groot succes en een leerzaam voorbeeld voor anderen.

“Voor ons was de aanleiding het personeelstekort in de zorg samen met de werkzoekenden in de bijstand voor wie we juist kansen zagen in de zorg”

Daan Schnur, hoofd van het uitstroomteam Zorg, Welzijn en Facilitair bij Den Haag Werkt.

Het Wijkleerbedrijf is een concept van Calibris Advies dat in meerdere steden wordt ingezet. Sinds 2020 levert deze sociale onderneming in Den Haag de Leerlijn Zorg en een werkfitprogramma voor de zorg. “Voor ons was de aanleiding het personeelstekort in de zorg samen met de werkzoekenden in de bijstand voor wie we juist kansen zagen in de zorg,” zegt Daan Schnur, hoofd van het uitstroomteam Zorg, Welzijn en Facilitair bij Den Haag Werkt. Dit is het werk en ontwikkelbedrijf van de gemeente Den Haag. Den Haag Werkt biedt leerlijnen voor verschillende branches.

Deelnemers uit de wijk

Bij de Leerlijn Zorg worden zonder toelatingseisen mensen opgeleid en begeleid naar werk. Vaak eerst op mbo-niveau 1 of 2. Vooral de interesse en motivatie van kandidaten telt. Kandidaten werven gebeurt vooral in de wijk via het netwerk rond het Wijkleerbedrijf. Schnur: “Zo krijgen we ook contact met mensen die we zelf niet goed kennen. Zicht krijgen en ontsluiten van ons bestand met bijstandsgerechtigden blijft uitdagend.”

Onder de deelnemers zitten veel vrouwen met weinig (recente) werkervaring. “We kijken per persoon wat ze nodig hebben,” zegt senior-adviseur Anne Marie Bas van Calibris Advies. Na twee introductieweken worden deelnemers gekoppeld aan verschillende wijkbewoners waar ze vier keer per week informele hulp bieden. “Zoals: wandelen, samen boodschappen doen of licht huishoudelijk werk. Deelnemers krijgen van wijkbewoners ook iets terug voor de hulp die zij geven, bijvoorbeeld hulp bij taalontwikkeling, schoolopdrachten of kookles.” Daarnaast krijgen deelnemers een dag per week les van de Threewise zorgacademie, een private zorgopleider die maatwerkscholing biedt. Schnur: “We hebben ook goede ervaringen met roc’s waarmee we samenwerken, maar private opleiders kunnen soms toch meer maatwerk bieden.”

“Het vereist goede samenwerking en een duurzame relatie om het succesvol te maken.”

Anne Marie Bas, senior adviseur Calibris Advies

Stage en baangarantie

Na een aantal maanden gaan deelnemers een dagdeel per week stagelopen bij een zorg- of welzijnsinstelling. Schnur: “In het begin moesten we daar naar zoeken, maar tegenwoordig staan ze in de rij. Werkgevers die meedoen, weten dat ze iemand na een stage ook moeten aannemen als het bevalt. Zo kunnen we een baangarantie bieden voor mensen die het hele werk- en opleidingstraject afronden.” Zodra de taal- en basis van werknemersvaardigheden op orde zijn, wordt de ureninzet uitgebreid. Na gemiddeld tien maanden komen de meeste deelnemers met een diploma in dienst en stromen ze uit de bijstand. Daarna kunnen ze zich ook blijven ontwikkelen, ondersteund door de werkgever waarbij Calibris Advies ook nog een rol kan spelen

Lessen en succesfactoren

Den Haag Werkt heeft op deze manier via meerdere branchelijnen al zo’n 550 mensen aan werk geholpen, vooral vanuit de bijstand. Voor de Leerlijn Zorg waren dit er tot begin 2023 al 190. Dit is mogelijk door goede publiek-private samenwerking met Calibris Advies, diverse opleiders en zorg- en welzijnsinstellingen. “Dat we elkaar goed kennen, begrijpen en werken met korte lijnen en vanuit vertrouwen zijn belangrijke succesfactoren. Dat moet je samen door de jaren heen opbouwen”, aldus Schnur. Bas: “Dit kan niemand alleen of met een ‘quick win’. Het vereist goede samenwerking en een duurzame relatie om het succesvol te maken. Samen nemen we voor deelnemers drempels weg en zorgen we dat mensen niet uitvallen. Een terugval of uitval ligt bij kandidaten op de loer, maar iemand moet echt zijn best doen om uit te vallen. Daar zorgen we met elkaar voor. Liefdevol en waar het nodig is streng en rechtvaardig.”
Een belangrijke drempel om weg te nemen is het regelen van kinderopvang. “Met elkaar bekijken we per geval hoe we dat kunnen oplossen. We denken nu ook na over mogelijkheden om ook de kinderopvang zelf te organiseren.”

Egbal Ahmed

“Dit is zoveel meer dan ‘werk’ alleen”

Via een vriendin hoorde Egbal Ahmed (37) over de Leerlijn Zorg bij het Wijkleerbedrijf. Dat wil ik ook, dacht ze meteen. “Zelf had ik toen net een baby. Daardoor kon het nog niet meteen.” Onder trieste omstandigheden werd de Haagse met een Sudanese achtergrond later weduwe. Toen dacht ze terug aan de zorgopleiding om zelf een toekomst op te bouwen voor haar en haar inmiddels drie jaar oude dochter. “Ik ging naar het Wijkleerbedrijf. Het was een heel moeilijke tijd, maar dit moest ik doen voor ons. Het was moeilijk, maar niet onmogelijk. Het traject was eigenlijk voor mensen in de bijstand. Ik had een nabestaandenuitkering, maar gelukkig mocht ik toch meedoen. Ik was zo blij dat ik die kans kreeg!”

Tijdens een informele werkstage en haar opleiding werkte Ahmed hard aan haar Nederlandse taal. Daarna ging ze stagelopen in de thuiszorg. Hier haalde ze een zorgopleiding op mbo-niveau 1 en 2. Ze werkt inmiddels bij Henriëlla Thuiszorg in Den Haag, waar ze nu ook aan een vervolgopleiding voor niveau 3 is begonnen. “Het werk bevalt heel goed. Het is belangrijk voor onze toekomst, maar dit is zoveel meer dan werk alleen. Ik leer veel, ontmoet nieuwe mensen en doe nuttig werk. Ik maak elke dag het verschil voor mensen. Uiteindelijk wil ik leren tot niveau 4 om verpleegkundige te worden voor ouderen. Ik help anderen graag. Dit past echt bij me! Ik ben enorm dankbaar voor dit opleidingstraject. Het geeft mensen kansen om uit een situatie te komen waar ze zelf moeilijk uit kunnen komen. Er wordt vooral goed gekeken wat iemand echt nodig heeft.”